Ford, Chevrolet, Pontiac, Buick a Cadillac: 5 legend, které jezdily mezi mafiány i transformery
Ford Mustang
Ford je společnost, která americkým automobilismem hýbala velmi výrazně. Proto její zástupce v našem přehledu nesmí chybět. Vybrali jsme Mustang, protože o něm slyšeli i ti, kteří jinak nepoznají tatrovku od velorexu.
Píšeme o něm také proto, že se zařadil mezi "Bond cars". James Bond ve filmech obvykle ničil spíše britská auta, nicméně pro film „Diamanty jsou věčné“ se štáb dohodl s automobilkou na dodání velkého počtu Fordů, s nimiž si filmaři mohli dělat, co chtěli. Sean Connery tak v ulicích Las Vegas uháněl před pronásledovateli ve Fordu Mustang Mach 1 a nechával za sebou jiné zničené auta slavného koncernu. A filmaři se modlili, aby si nikdo na pozadí záběrů nevšiml, jak si v ulicích Vegas lidé fotí bondovskou honičku a pozorují natáčení.
Víte, že pronájem aut v USA má bohatou tradici? Je praktické především, když na delší vzdálenosti chcete cestovat trochu svobodněji než vlakem nebo autobusem. Na jednom konci Ameriky si auto vypůjčíte a na jiném vybraném místě ho zase vrátíte.
Chevrolet Camaro
Camaro bývá zařazováno mezi muscle cars (velmi výkonná auta) i pony cars (sedany s delší přední kapotou a naopak kratší zádí). Mimochodem, ve vzhledu se Chevrolet nechal inspirovat zmíněným Fordem Mustang, vůbec prvním pony car na světě (ukázaným poprvé na veřejnosti v dubnu 1964).
Camaro je o dva roky mladší než Mustang a mělo být jeho velkým konkurentem, nicméně v prodeji ho netrumfnulo. I tak se zařadilo k legendám a také si připsalo významný zářez na poli filmu. Ve filmu Transformers z roku 2007 se ochránce hlavního hrdiny transformuje právě do tohoto vozu.
Prodejní souboj s Mustangem Camaro prohrálo, ovšem i tak se stalo legendou. Zdroj: bigstock.com
Pontiac GTO
Tento slavný model se vyráběl ve druhé polovině šedesátých a první polovině sedmdesátých let dvacátého století, v letech 2004 – 2006 ho ještě krátce oživila australská dceřiná společnost General Motors (Holden). Prestižní časopis Motor Trend ho roku 1968 zvolil autem roku.
Mimochodem, reklamní spot pro Pontiac GTO vzor 1968 odstartoval hvězdnou kariéru třetího nejúspěšnějšího filmového a televizního producenta všech dob, Jerryho Bruckheimera. Ten má za sebou dnes takové hity jako Top Gun, Armageddon, Piráty z Karibiku, 60 sekund nebo Pearl Harbor. Více než on mezi producenty vydělal jen Steven Spielberg a jeho spolupracovnice Kathleen Kennedyová.
Pontiac GTO se začal vyrábět roku 1964, na obrázku vidíte model o dva roky mladší. Zdroj: bigstock.com
Buick Super
Když první Buicky Super vyjížděly do světa, byl chicagský gangster Al Capone teprve pár měsíce venku z vězení a Lucky Luciano díky potlačení vojenských sabotáží s tichým souhlasem vládl newyorské mafii. Drsná doby v období okolo druhé světové války má svou zvláštní romantiku, a tak se o ní píše mnoho knih a točí spousta filmů. Z nich znáte specifický tvar aut, která v té době jezdila po amerických silnicích. Typickým představitelem je právě Buick Super.
První Buicky modelu Super se v Detroitu vyráběly v letech 1939 a 1940. Zdroj: bigstock.com
Cadillac Sixty Special
Začátek a konec výroby této legendy dělí 56 let! Cadillac během tohoto období přišel s celkem jedenácti generacemi vozu. Tu první byste si, pokud neznáte dobře dějiny motorismu, podle kapoty asi těžko spojili s poslední.
Speciál vyprojektovali inženýři Cadillacu jako luxusní model. Automobilka ho vypustila do světa roku 1938. První náznaky slavných zadních křídel měla až třetí generace auta z roku 1948.
Cadillacy jsou populární na celém světě – na snímku vidíme automobilovou přehlídku v Thajsku. Zdroj: bigstock.com