Na barvě prý nezáleží. U mostu Golden Gate ano

Na počátku celého projektu stáli v opozici dva nepřátelé - lidská skepse a přírodní mocnosti. Navzdory tomu most dnes stojí a je symbolem celých Spojených států. Padla na to miliarda dolarů a ještě něco navíc, a to v rekordním čase 53 měsíců. Rozčarování z tohoto na onu dobu až nehorázného rozpočtu brzy pominulo. Dnes už si ani nelze představit úžinu Golden Gate bez stejnojmenného mostu.
Do roku 1933 oba břehy úžiny spojovaly jen trajekty. Tisíce lidí se tak den co den přepravovaly na druhou stranu. Jakmile však začaly továrny chrlit více a více automobilů, kapacita vodní dopravy přestávala stačit. Tady už scházel k myšlence přemostění úžiny jen krůček.

Údržbáři mostu mají k dispozici manuál, který jim pomáhá s orientací v dutých konstrukcích mostu. Zdroj:
Bezpečnost především! Umíralo se méně
První návrh se objevil už v roce 1923, ale ten byl ještě smeten ze stolu. Stavba monumentálního symbolu o délce 2.737 metrů začala až o dalších deset let později. Během ní zahynulo jen 11 dělníků, což v tehdejší době znamenalo velmi dobrou bilanci. Průměrný počet tragických úmrtí byl u obdobně megalomanských stavebních projektů třikrát až čtyřikrát větší.
Víte, že na jižní straně mostu je možné si prohlédnout jeden z kabelů, který je smotaný z 27.572 drátů? Nebo že vše drží pohromadě okolo 1.200.000 nýtů?
Ale z číslovky jedenáct mohla být lehce pěkně kulatá třicítka. To kdyby hlavní stavitelé Strauss, Morrow a Ellis pedantsky netrvali na natažení záchranné sítě pod celou konstrukcí. Tato síť zachytila 19 mužů. O nich se dnes mluví jako o členech klubu "Half Way to Hell", v překladu "jednou nohou v pekle".
Přesto se ovšem stalo, že záchranná síť selhala. V roce 1937, těsně před dokončením nejslavnějšího mostu v San Franciscu, lana sítě praskla po pádu plošiny s dvanácti nešťastníky. Deset se jich utopilo a dva se dostali na břeh. Tím jedenáctým zemřelým byl dělník, jehož zasáhlo padající lešení.

Poslední nýt prý byl z ryzího zlata. Dělníkům ale spadl dolu do vody, jak typické! Zdroj:
Oranžová proti mlze a pro svůj nezaměnitelný půvab
Most Golden Gate je technickým klenotem, divem a vůbec slavnou americkou slavbou. Říká se, že i je jednou z nejkrásnějších staveb současnosti na naší planetě (dostal se mezi Sedm divů USA). Na tom má nemalý podíl i oranžová barva. Původně se přemýšlelo o černé či nevýrazné tmavě šedé barvě. Tvůrci však nakonec rozhodli, že oranžová barva bude ta pravá ořechová. Most lze díky ní v častých mlhách vidět z lodní přídě či okénka v letadle, ale také ve stylu feng-šuej ladí s okolní přírodou.
Golden Gate v San Franciscu je vděčným místem všech katastrofických filmových trháků jako např. Pacific Rim či v San Andreas. Slavnou "rekvizitou" je ale i u ne-katastrofických filmů, mezi něž patří např. Útěk z Alcatrazu či Základní Instinkt.
To, že oranžová byla vskutku šťastným řešením, ukazují tisíce fantastických fotografií ze všech možných úhlů pohledů, které turisté z celého světa v úžině pořizují. Není dne, kdy by stovky fotografů neokupovaly oba břehy v zálivu. Další tisíce lidí se v denním světle vydávají na 2,7 km dlouhou pěší procházku z jedné strany na druhou.
Ovšem hlavními "návštěvníky" mostu jsou automobily a motocykly. A není jich málo. Více než 100 tisíc jich zde denně jistě projede. Pro silniční dopravu tu vyhradili 6 pruhů, které dřív oddělovaly jen miniaturní žluté sloupky. Nyní tu stojí pevné zábrany, jen se navíc dají během dne posouvat. Jejich instalace trvala cca 45 hodin, což zároveň představovalo nejdelší dobu uzavření mostu v celé jeho historii.

Přijíždíte směrem do San Francisca? Platíte 7 dolarů za mýtné. Jedete směrem ven? Neplatíte nic. Zdroj:
Víte, že auto s pořadovým číslem 1 000 000 000 přes Golden Gate slavně přejelo 22. února 1985.
Mimochodem, přímo na mostu existuje speciální hlídkové komando a k dispozici jsou i telefony s horkou linkou na psychologa. V roce 2018 se navíc pod mostem znovu napne záchranná síť, která má zamezit sebevražedným sklonům některých zoufalých skokanů.